Yleiset ehdot
Sisällysluettelo:
Artikkeli 1 - Määritelmät
Artikkeli 2 - Yrityksen henkilöllisyys
Artikkeli 3 - Sovellettavuus
Artikkeli 4 - Tarjous
Artikkeli 5 - Sopimus
Artikkeli 6 - Peruutusoikeus
Artikkeli 7 - Kustannukset peruutustapauksessa
Artikkeli 8 - Peruutusoikeuden poissulkeminen
Artikkeli 9 - Hinta
Artikkeli 10 - Vastaavuus ja takuu
Artikkeli 11 - Toimitus ja toteutus
Artikkeli 12 - Pitkäaikaiset transaktiot: kesto, irtisanominen ja jatkaminen
Artikkeli 13 - Maksaminen
Artikkeli 14 - Valituskäytäntö
Artikkeli 15 - Riidat
Artikkeli 16 - Lisä- tai poikkeavia määräyksiä
Artikkeli 1 - Määritelmät
Näissä ehdoissa tarkoitetaan:
- Ajanjakso: aika, jonka kuluessa kuluttaja voi käyttää peruutusoikeuttaan;
- Kuluttaja: luonnollinen henkilö, joka ei toimi ammattinsa tai liiketoimintansa yhteydessä ja solmii etäisopimuksen yrittäjän kanssa;
- Päivä: kalenteripäivä;
- Pitkäaikainen transaktio: etäisopimus, joka koskee tuote- ja/tai palvelusarjaa, jonka toimitus- ja/tai hankintavelvoite on hajautettu ajallisesti;
- Kestävä tietoväline: mikä tahansa väline, joka mahdollistaa kuluttajalle tai yrittäjälle henkilökohtaisesti osoitettujen tietojen tallentamisen tavalla, joka mahdollistaa tietojen tulevan tarkastelun ja muuttumattoman toistamisen.
- Peruutusoikeus: kuluttajan mahdollisuus luopua etäisopimuksesta ajanjakson kuluessa;
- Mallilomake: yrittäjän tarjoama peruutusmallilomake, jonka kuluttaja voi täyttää, kun hän haluaa käyttää peruutusoikeuttaan.
- Yrittäjä: luonnollinen tai oikeushenkilö, joka tarjoaa etäisesti tuotteita ja/tai palveluita kuluttajille;
- Etäisopimus: sopimus, jossa yrittäjän järjestämän etämyyntijärjestelmän puitteissa tuotteen ja/tai palveluiden myynnin osalta käytetään vain yhtä tai useampaa etäviestintätekniikkaa sopimuksen päättämiseen saakka;
- Etäviestintätekniikka: väline, jota voidaan käyttää sopimuksen solmimiseen ilman, että kuluttaja ja yrittäjä ovat samassa paikassa samanaikaisesti.
- Yleiset ehdot: yrittäjän voimassa olevat yleiset ehdot.
Artikkeli 2 - Yrityksen henkilöllisyys
Virallinen nimi: My Steel BV
Kaupallinen nimi: My Steel
Osoite: Energieweg 35 5422 VM Gemert
Puhelinnumero: 0492-745200, arkisin saatavana klo 8.00–16.30 ja perjantaisin klo 8.00–16.00.
Sähköpostiosoite: info@mysteel.nl
KvK-numero: 81444982
ALV-tunnus: NL862095189B01
Artikkeli 3 - Sovellettavuus
- Nämä yleiset ehdot ovat voimassa kaikissa yrittäjän tekemissä tarjouksissa ja kaikissa syntyneissä etäisopimuksissa sekä tilauksissa yrittäjän ja kuluttajan välillä.
- Ennen etäisopimuksen tekemistä kuluttajalle annetaan mahdollisuus tutustua näiden yleisten ehtojen tekstiin. Jos tämä ei ole kohtuudella mahdollista, ennen etäisopimuksen tekemistä kerrotaan, että yleiset ehdot ovat nähtävissä yrittäjällä ja pyynnöstä kuluttajalle toimitetaan ne niin pian kuin mahdollista ilmaiseksi.
- Jos etäisopimus tehdään sähköisesti, voidaan edellisestä kohdasta poiketen ja ennen etäisopimuksen solmimista, näiden yleisten ehtojen teksti toimittaa kuluttajalle sähköisesti siten, että se voidaan kuluttajan helposti tallentaa kestävälle tietovälineelle. Jos tämä ei kohtuudella ole mahdollista, ennen etäisopimuksen solmimista kerrotaan, mistä yleiseen ehtoihin voi tutustua sähköisesti ja että ne toimitetaan kuluttajalle sähköisesti tai muulla tavalla ilmaiseksi pyynnöstä.
- Jos näiden yleisten ehtojen lisäksi on voimassa erityisiä tuote- tai palveluehtoja, on lisäksi toisen ja kolmannen kohdan määräykset voimassa, ja kuluttaja voi ristiriitaisissa yleisissä ehdoissa aina vedota häntä parhaiten hyödyttävään määräykseen.
- Jos yksi tai useampi näiden yleisten ehtojen määräys on milloin tahansa kokonaan tai osittain mitätön tai purkautuu, sopimus ja nämä ehdot pysyvät muilta osin voimassa, ja kyseinen määräys vaihdetaan keskinäisessä sopimuksessa viipymättä sellaiseen määräykseen, joka lähenee alkuperäisen määräyksen tarkoitusta mahdollisimman paljon.
- Situatioita, joita ei ole käsitelty näissä yleisissä ehdoissa, tulee arvioida näiden yleisten ehtojen "henkeä" noudattaen.
- Epäselvyyksiä yhden tai useamman ehtomme määräyksen tulkinnasta tai sisällöstä tulee tulkita näiden yleisten ehtojen "henkeä" noudattaen.
Artikkeli 4 - Tarjous
- Jos tarjouksella on rajoitettu voimassaoloaika tai se on ehdollinen, se ilmoitetaan erikseen tarjouksessa.
- Tarjous on sitoumukseton. Yrittäjä on oikeutettu muuttamaan ja mukauttamaan tarjousta.
- Tarjous sisältää mahdollisimman täydellisen ja tarkan kuvauksen tarjotuista tuotteista ja/tai palveluista. Kuvaus on riittävän yksityiskohtainen, jotta kuluttaja voi tehdä hyvän arvion tarjouksesta. Jos yrittäjä käyttää kuvia, ne ovat todenmukaisia esityksiä tarjotuista tuotteista ja/tai palveluista. Ilmeiset virheet tai ilmeiset virheet tarjouksessa eivät sido yrittäjää.
- Kaikki kuvat, tiedot ja eritelmät tarjouksessa ovat viitteellisiä eivätkä voi olla perusteena vahingonkorvaukseen tai sopimuksen purkamiseen.
- Tuotteiden kuvat ovat todenmukaisia esityksiä tarjotuista tuotteista. Yrittäjä ei voi taata, että esitetyt värit vastaavat tarkasti tuotteiden todellisia värejä.
- Jokainen tarjous sisältää tietoa, josta kuluttajalle on selvää, mitkä oikeudet ja velvoitteet liittyvät tarjouksen hyväksymiseen. Tämä koskee erityisesti:
• hintaa sisältäen verot;
• mahdollisia toimituskuluja;
• tapaa, jolla sopimus syntyy ja mitä toimenpiteitä se vaatii;
• peruutusoikeuden soveltuvuus tai soveltumattomuus;
• maksutavan, toimituksen ja sopimuksen toteutuksen;
• tarjouksen hyväksymiselle annettua aikarajaa tai perustetta, jonka mukaan yrittäjä takaa kustannukset;
• etäviestintätekniikasta aiheutuvien kulujen määrä, jos etäviestintätekniikan käyttöön perustuvat kustannukset lasketaan muulla tavalla kuin käytetyn viestintävälineen tavanomaisella perusmaksulla;
• toteetaanko sopimus sen jälkeen, kun se on syntynyt, ja jos on, missä muodossa se on kuluttajan saatavilla;
• tapaa, jolla kuluttaja voi tarkistaa ja, jos haluaa, oikaista sopimuksen puitteissa antamiaan tietoja ennen sopimuksen solmimista;
• mahdolliset muut kielet, joilla, hollannin lisäksi, sopimus voidaan solmia;
• käyttäytymissäännöksiä, joihin yrittäjä on sitoutunut ja miten kuluttaja voi tutustua näihin käyttäytymissääntöihin sähköisesti; ja
• vähimmäiskesto etäisopimukselle pitkäaikaisten transaktioiden tapauksessa.’
• käytettävissä olevat koot, värit, materiaalit.
Artikkeli 5 - Sopimus
- Sopimus syntyy, lukuun ottamatta 4. kohdan määräyksiä, kuluttajan hyväksyessä tarjouksen ja täyttäessä siihen liittyvät ehdot.
- Jos kuluttaja on hyväksynyt tarjouksen sähköisesti, yrittäjä vahvistaa heti sähköisesti tarjouksen hyväksymisen vastaanottamisen. Niin kauan kuin tätä hyväksymistä ei ole yrittäjän taholta vahvistettu, kuluttaja voi purkaa sopimuksen.
- Jos sopimus syntyy sähköisesti, yrittäjä ryhtyy tarvittaviin teknisiin ja organisatorisiin toimiin sähköisten tietojen siirron turvaamiseksi ja luo turvallisen verkkoympäristön. Jos kuluttaja voi maksaa sähköisesti, yrittäjän on otettava huomioon asianmukaiset turvatoimet.
- Yrittäjä voi lain sääntöjen puitteissa selvittää, pystyykö kuluttaja täyttämään maksovelvoitteensa, samoin kuin kaikki tosiasiat ja tekijät, jotka ovat tärkeitä vastuullisen etäisopimuksen solmimisen kannalta. Jos yrittäjä tällä tutkimuksella löytää hyviä syitä olla ryhtymättä sopimukseen, hän on oikeutettu motivoimaan tilauksen tai pyynnön kieltäytymällä tai asettamalla erityiset ehdot toteutukselle.
- Tuotteen tai palvelun mukana kuluttajalle tulee toimittaa seuraavat tiedot, kirjallisesti tai siten, että kuluttaja voi tallentaa ne helposti kestävältä tietovälineeltä:
a. yrittäjän toimipaikan osoite, josta kuluttaja voi esittää valituksia;
b. ehdot ja tavat, joilla kuluttaja voi käyttää peruutusoikeuttaan tai selkeä ilmoitus peruutusoikeuden poissulkemisesta;
c. takuut ja olemassa oleva palvelu oston jälkeen;
d. artikkelissa 4, kohdassa 3, mainitut tiedot, ellei yrittäjä ole jo antanut näitä tietoja kuluttajalle ennen sopimuksen toteutusta;
e. sopimuksen irtisanomiseen liittyvät vaatimukset, jos sopimus on voimassa yli vuoden tai on toistaiseksi voimassa. - Pitkäaikaisen transaktion osalta edellisen kohdan määräys on voimassa vain ensimmäisessä toimituksessa.
- Jokainen sopimus tehdään edellyttäen, että kyseiset tuotteet ovat riittävästi saatavilla.
Artikkeli 6 - Peruutusoikeus
Tuotteiden toimituksen kohdalla:
- Tavaroiden ostamisen yhteydessä kuluttajalla on mahdollisuus peruuttaa tilaus ilman syytä 14 päivän kuluessa. Tämä harkintajalka alkaa kuluttajan vastaanottaessa tuotteen tai kuluttajan etukäteen nimittämän ja yrittäjälle tunnetun edustajan vastaanottaessa.
- Harkinta-aikana kuluttajan on käsiteltävä tuotetta ja pakkausta huolellisesti. Hän avaa tuotteen vain siinä määrin, kuin on tarpeen voidakseen arvioida haluaako hän pitää tuotteen. Jos hän käyttää peruutusoikeuttaan, hän palauttaa tuotteen kaikki liitetyt lisätarvikkeet mukana ja - jos kohtuudella mahdollista - alkuperäisessä kunnossa ja pakkauksessa, yrittäjän antamien kohtuullisten ja selkeiden ohjeiden mukaisesti.
- Kun kuluttaja haluaa käyttää peruutusoikeuttaan, hänen on ilmoitettava siitä yrittäjälle 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Ilmoitus on tehtävä käyttäen mallilomaketta. Kun kuluttaja on ilmoittanut haluavansa käyttää peruutusoikeuttaan, hänen on palautettava tuote 14 päivän kuluessa. Kuluttajan on pystyttävä todistamaan, että toimitetut tavarat on palautettu ajallaan, esimerkiksi palautuskuittia näyttämällä.
- Jos asiakkaan ei ole ilmoitettu haluavansa käyttää peruutusoikeuttaan tai ei palauta tuotetta yrittäjälle määräaikojen 2 ja 3 kuluessa, ostos on voimassa.
Palveluiden toimituksen kohdalla:
- Palveluiden toimituksessa kuluttajalla on mahdollisuus purkaa sopimus ilman syytä vähintään 14 päivän aikana sopimuksen solmimispäivästä.
- Käytettäessä peruutusoikeuttaan, kuluttajan on noudatettava yrittäjän tarjoamia kohtuullisia ja selkeitä ohjeita tarjouksessa ja/tai viimeistään toimituksessa.
Artikkeli 7 - Kustannukset peruutustapauksessa
- Jos kuluttaja käyttää peruutusoikeuttaan, hän maksaa korkeintaan palautuskustannukset.
- Jos kuluttaja on maksanut summan, yrittäjä maksaa tämän summan mahdollisimman pian, mutta viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisesta. Tällöin edellytetään kuitenkin, että tuote on jo vastaanotettu verkkokauppiaalta tai esitettävä on kunnollinen todistus täydellisestä palautuksesta. Palautus suoritetaan samoin maksutavoin, jota kuluttaja on käyttänyt, ellei kuluttaja nimenomaisesti suostu muuhun maksutapaan.
- Jos tuote on vaurioitunut tai pakkaus on enemmän vaurioitunut kuin kohtuudella on tarpeen tuotteen kokeilua varten, voimme välittää tämän tuotteen arvonalennuksen teille. Käsittele tuotetta siis huolellisesti ja varmista, että se on hyvin pakattu palautuksen yhteydessä.
- Kuluttajaa ei voida pitää vastuullisena tuotteen arvonalennuksesta, kun yrittäjä ei ole toimittanut kaikkia lainsäädännön edellyttämiä tietoja peruutusoikeudesta ennen kauppasopimuksen solmimista.
Artikkeli 8 - Peruutusoikeuden poissulkeminen
- Yrittäjä voi poissulkea kuluttajan peruutusoikeuden tuotteille, jotka on kuvattu kohdissa 2 ja 3. Peruutusoikeuden poissulkeminen on voimassa vain, jos yrittäjä on ilmoittanut siitä selvästi tarjouksessa tai vähintään ennen sopimuksen solmimista.
- Peruutusoikeuden poissulkeminen on mahdollista vain seuraaville tuotteille:
a. jotka yrittäjä on valmistanut kuluttajan erityisten vaatimusten mukaan, kuten mittatilaustuotteet;
b. jotka ovat selkeästi henkilökohtaisia;
c. joiden luonteen vuoksi ei voi palauttaa;
d. jotka voivat helposti pilaantua tai vanhentua;
e. joiden hinta on sidottu taloudellisen markkinahäiriönvaihteluihin, joihin yrittäjä ei voi vaikuttaa;
f. erilliset sanomalehdet ja aikakauslehdet;
g. äänite- ja videotallenteet sekä tietokoneohjelmistot, joiden sinetti on avattu;
h. hygieniatuotteet, joiden sinetti on avattu. - Peruutusoikeuden poissulkeminen on mahdollista vain palveluille:
a. majoitus, kuljetus, ravintolapalvelut tai vapaa-ajanvieton tarjoaminen tiettynä päivänä tai tietyn ajanjakson aikana;
b. jos toimitus alkaa kuluttajan nimenomaisella suostumuksella ennen harkinta-ajan päättymistä;
c. vedonlyönnin ja arpajaisten suorittaminen.
Artikkeli 9 - Hinta
- Tarjouksessa ilmoitettuna voimassaoloaikana tarjottujen tuotteiden ja/tai palveluiden hintoja ei nosteta, paitsi arvonlisäverokannan muutosten vuoksi.
- Poiketen edellisestä kohdasta yrittäjä voi tarjota tuotteita tai palveluita, joiden hinnat ovat sidottuja taloudellisten markkinoiden vaihteluihin, joihin yrittäjä ei voi vaikuttaa, muuttuvilla hinnoilla. Tämä vaihteluiden side ja se, että mahdollisesti ilmoitetut hinnat ovat vain suuntaa-antavia, ilmoitetaan tarjouksessa.
- Sopimuksen syntymisen jälkeiset hintojen korotukset ovat sallittuja vain, jos ne johtuvat lainsäädännöistä tai määräyksistä.
- Sopimuksen syntymisen jälkeen tapahtuvat hintojen korotukset ovat sallittuja vain, jos yrittäjä on vaatinut niitä ja:
a. ne johtuvat lainsäädännöistä tai määräyksistä; tai
b. kuluttajalla on oikeus irtisanoa sopimus, joka alkaa siitä päivästä, jolloin hinnankorotus astuu voimaan. - Tarjouksessa mainitut tuotteiden tai palveluiden hinnat sisältävät arvonlisäveron.
- Kaikki hinnat ovat paino- ja kirjoitusvirheiden varassa. Paino- ja kirjoitusvirheiden seurauksista ei hyväksytä vastuuta. Paino- ja kirjoitusvirheiden vuoksi yrittäjällä ei ole velvollisuutta toimittaa tuotetta virheellisellä hinnalla.
Artikkeli 10 - Vastaavuus ja takuu
- Yrittäjä varmistaa, että tuotteet ja/tai palvelut ovat sopimuksen mukaisia, tarjouksessa mainittujen erityisvaatimusten mukaisia, kohtuullisia laatu- ja käyttövaatimusten mukaisia sekä voimassa olevia lainsäädännön ja/tai viranomaismääräysten mukaisia sopimuksen tekohetkellä. Jos sopimus on sovittu, yrittäjä varmistaa lisäksi, että tuote on soveltuva muuhun kuin normaaliin käyttöön.
- Yrittäjän, valmistajan tai maahantuojan myöntämä takuu ei rajoita kuluttajan lakiin perustuviin oikeuksiin ja vaatimuksiin, joita kuluttaja voi esittää yrittäjää vastaan sopimuksen perusteella.
- Mahdolliset viat tai virheellisesti toimitetut tuotteet on ilmoitettava yrittäjälle kirjallisesti 4 viikon kuluessa toimituksesta. Palautus tehdään alkuperäisessä pakkauksessa, ja tuotteen on oltava uudenveroinen.
- Yrittäjän takuu on yhtä pitkä kuin tehdastakuu. Yrittäjä ei kuitenkaan ole koskaan vastuussa tuotteiden lopullisesta soveltuvuudesta mihin tahansa yksittäiseen sovellukseen kuluttajan toimesta eikä mahdollisista suosituksista tuotteiden käytöstä tai soveltamisesta.
- Takuu ei ole voimassa, jos:
• kuluttaja on itse korjannut ja/tai muokkaanut toimitettuja tuotteita tai antanut kolmansien osapuolten tehdä niin;
• toimitettuja tuotteita on altistettu epänormaalille ympäristölle tai niitä käsitellään huolimattomasti tai toimintatavoista, joita yrittäjä on antanut, tai pakkausta on käsitelty;
• viallisuus on kokonaan tai osittain seurausta lakimääräyksistä, joita hallitus on asettanut tai asettaa käytettyjen materiaalien luonteesta tai laadusta.
Artikkeli 11 - Toimitus ja toteutus
- Yrittäjä ryhtyy suurimpaan mahdolliseen huolellisuuteen tuotteiden tilauksien vastaanottamisessa ja niiden toteuttamisessa sekä palveluhakemusten arvioinnissa.
- Toimituspaikkana on osoite, jonka kuluttaja on ilmoittanut yritykselle.
- Ottaen huomioon tämän artiklan 4 kohdan määräykset, yritys toteuttaa hyväksytyt tilaukset viipymättä, mutta viimeistään 30 päivän kuluessa, ellei kuluttaja ole suostunut pidempään toimitusaikaan. Jos toimituksessa on viivästystä tai jos tilausta ei voida toteuttaa tai se voidaan toteuttaa vain osittain, kuluttaja saa tiedon tästä viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksen tekemisestä. Tällöin kuluttajalla on oikeus purkaa sopimus ilman kustannuksia. Kuluttajalla ei ole oikeutta vahingonkorvaukseen.
- Kaikki toimitusajat ovat viitteellisiä. Kuluttaja ei voi vaatia oikeutta mahdollisesti mainittuihin aikarajoihin. Aikarajojen ylittäminen ei oikeuta kuluttajaa vahingonkorvaukseen.
- Mikäli sopimus puretaan tämän artiklan 3 kohdan mukaan, yrittäjä palauttaa kuluttajan maksaman summan mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 14 päivän kuluessa purkamisesta.
- Jos tilatun tuotteen toimittaminen osoittautuu mahdottomaksi, yrittäjä pyrkii tarjoamaan korvaavaa tuotetta. Viimeistään toimituksen yhteydessä ilmoitetaan selkeästi ja ymmärrettävästi, että toimitetaan korvaava tuote. Korvaavien tuotteiden osalta peruutusoikeus ei voi olla poissuljettu. Mahdollisten palautusten kustannukset ovat yrittäjän vastuulla.
- Vahingon tai/tai tuotteiden katoamisen vaara kuuluu yrittäjälle siihen saakka, kunnes ne toimitetaan kuluttajalle tai etukäteen nimittämiensä ja yrittäjällä tunnettujen edustajien vastaanottamiseksi, ellei erikseen ole sovittu toisin.
Artikkeli 12 - Pitkäaikaiset transaktiot: kesto, irtisanominen ja jatkaminen
Irtisanominen
- Kuluttaja voi irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen, joka on tarkoitettu tuotteiden (mukaan lukien sähkö) tai palveluiden säännölliseksi toimittamiseksi, milloin tahansa sovittuja irtisanomissääntöjä noudattaen, maksimaalisesti yksi kuukausi.
- Kuluttaja voi irtisanoa määräajaksi solmitun sopimuksen, joka on tarkoitettu tuotteiden (mukaan lukien sähkö) tai palveluiden säännölliseksi toimittamiseksi, milloin tahansa määräajan päättymättömän irtisanomissäännön mukaisesti, mutta maksimaalisesti yksi kuukausi.
- Kuluttaja voi irtisanoa aikaisemmissa kohdissa mainitut sopimukset:
• milloin tahansa eikä rajoittua irtisanomiseen tietyllä ajankohdalla tai tietyn ajanjakson aikana;
• irtisanoa vähintään samalla tavalla kuin hänen esittämänsä;
• aina irtisanoa samalla irtisanomisaikataululla, jonka yrittäjä on itselleen vaatinut.
Jatkaminen
- Määräaikaisesti solmittua sopimusta, joka on tarkoitettu tuotteiden (mukaan lukien sähkö) tai palveluiden säännölliseksi toimittamiseksi, ei voida automaattisesti jatkaa tai uudistaa tietyksi ajaksi.
- Poiketen edellisestä kohdasta, määräaikaisesti solmitut sopimukset, jotka koskevat päivittäistä, uutis- ja viikkolehtien tai aikakausilehtien säännöllistä toimittamista, voidaan jatkaa automaattisesti enintään kolmeksi kuukaudeksi, jos kuluttaja voi irtisanoa tämän jatketun sopimuksen ennen jatkamista oneydestä irtisanomisaikaa, joka on enintään yksi kuukausi.
- Vain määräaikaisesti solmittuja sopimuksia, jotka ovat tarkoitettu tuotteiden tai palveluiden säännölliseksi toimittamiseksi, voidaan jatkaa automaattisesti ilman määräaikaisia rajoituksia, jos kuluttaja voi irtisanoa sopimuksen milloin tahansa, ja irtisanomisaika ei ylitä yhtä kuukautta ja enintään kolmea kuukautta, jos sopimus on säännöllinen mutta alle kerran kuukaudessa päivittäis-, uutis- ja viikkolehtien tai aikakauslehtien jakelussa.
- Rajoitetun keston sopimus, joka on tarkoitettu päivittäisten, uutis- ja viikkolehtien tai aikakausilehtien tutustumiseksi (koeaika- tai tutustumissopimus) ei jatku automaattisesti ja päättyy automaattisesti koe- tai tuttavusjakson jälkeen.
Kesto - Jos sopimuksen kesto on yli vuoden, kuluttaja voi irtisanoa sopimuksen milloin tahansa yhden vuoden kuluttua enintään kuukauden irtisanomisajalla, elleivät kohtuullisuus ja oikeus vastusta irtisanomista sopimuksen sovittua kestoa aikaisemmin.
Artikkeli 13 - Maksaminen
- Elleivät osapuolet ole eri mieltä, kuluttajan maksettavaksi tulevat määrät on maksettava 7 työpäivän kuluessa harkinta-ajan alkamisesta, kuten artikkelissa 6, kohdassa 1. Jos on kyseessä palvelusopimus, tämä aikaraja alkaa kuluttajan saatua sopimuksen vahvistuksen.
- Kuluttajalla on velvollisuus ilmoittaa heti yrittäjälle mahdolliset virheet annetuissa tai ilmoitetuissa maksutiedoissa.
- Jos kuluttaja on laiminlyönyt maksamisen, yrittäjällä on lakisääteisten rajoitusten ohella oikeus veloittaa kuluttajalta kohtuullisia aiemmin ilmoitettuja kustannuksia.
Artikkeli 14 - Valituskäytäntö
- Yrittäjällä on riittävä valitusprosessi, ja hän käsittelee valituksen tämän valitusprosessin mukaisesti.
- Valitukset sopimuksen toteuttamisesta on tehtävä täydellisesti ja selkeästi yrittäjälle 7 päivän kuluessa sen jälkeen, kun kuluttaja on todennut viat.
- Yrittäjälle tehdyt valitukset käsitellään 14 päivän kuluessa vastaanottopäivämäärästä. Jos valitus vaatii ennakoitua pidempää käsittelyaikaa, yrittäjä vastaa 14 päivän kuluessa vastaanottotiedolla ja ilmoittaa, koska kuluttaja voi odottaa tarkempaa vastausta.
- Jos valitusta ei voida ratkaista yhteisellä sopimuksella, syntyy riita, joka voidaan käsitellä riitojen käsittelymenettelyssä.
- Valituksen tekemiseksi kuluttajan on ensin otettava yhteys yrittäjään. Jos verkkokauppa on liittynyt WebwinkelKeuriin, ja valitukset, joita ei voida ratkaista yhteisellä sopimuksella, on käännyttävä WebwinkelKeurin puoleen (www.webwinkelkeur.nl), joka toimii ilmaiseksi välittäjänä. Tarkista, onko tämä verkkokauppa jäsen lunastavalla jäsenyysajalla https://www.webwinkelkeur.nl/leden/. Jos ratkaisua ei ole saavutettu, kuluttajalla on mahdollisuus antaa valituksensa WebwinkelKeurin nimeämälle riippumattomalle riitojen käsittelykomitealle, jonka päätös on sitova ja sekä yrittäjä että kuluttaja hyväksyvät tämän sitovan päätöksen. Riidan esittämisestä tälle riitojen käsittelykomitealle on kustannuksia, jotka kuluttajan on maksettava kyseiselle komitealle. On myös mahdollista ilmoittaa valituksia Euroopan ODR-alustalla (http://ec.europa.eu/odr).
- Valitus ei keskeytä yrittäjän velvoitteita, ellei yrittäjä toisin kirjallisesti ilmoita.
- Jos yrittäjä pitää valituksen perusteltuna, hän korvauksen tai korvauksen mukaisesti päättää joko palauttaa tai korjata toimitetut tuotteet ilman lisäkustannuksia.
Artikkeli 15 - Riidat
- Yrittäjän ja kuluttajan välisiin sopimuksiin, joihin nämä yleiset ehdot liittyvät, sovelletaan vain hollantilaista lakia. Tämä pätee myös, jos kuluttaja asuu ulkomailla.
- Itävallan kauppasopimusta ei sovelleta.
Artikkeli 16 - Lisä- tai poikkeavia määräyksiä
Lisä- tai poikkeavia määräyksiä ei saa olla kuluttajalle haitallisia, ja ne on kirjattava joko kirjallisesti tai siten, että ne voidaan kuluttajan helposti tallentaa kestävälle tietovälineelle.